søndag 17. mai 2009

MGP-finalen, og dagen derpå...

I går var det finalekvelden i MGP. Jeg, og en hel haug andre, var på SAS-hotellet og fikk med oss finalen fra ikke mindre enn 3 storskjermer. Det er lenge siden sist jeg var på en fest som hadde så god og høy stemning fra start til slutt. Hotellet måtte til og med ned og hente mer drikkevarer allerede etter en knapp times tid. Jeg tror de solgte betydelig mer enn de forventa. Jeg presterte nå i alle fall å drikke min del og vel så det. At jeg i det hele tatt klarer å fungere i dag er et stort mirakel. Jeg burde egentlig være fyllesyk til den store gullmedalje. Nå sitter jeg og nyter en alldeles fantastisk solskinnsdag og nasjonaldag og hører på musikk. Kan det bli bedre?

Jeg må fortelle litt om hotellrommet mitt. For jeg bodde på hotell fra i går kveld til i dag, det var fullstendig uaktuelt å bevege seg noe sted i går, det hadde jeg bestemt lang tid i forveien. Kosta litt selvsagt, men det var verdt det! Jeg passa på å få dobbelseng - man vet jo aldri... Også fikk jeg også badekar på rommet. Så den som måtte slenge seg i badekaret en times tid eller så var jeg. Og det var N Y D E L I G å ligge der, høre på musikk og bare slappe av!! Jeg må skaffe meg badekar på et tidspunkt. 

Ellers hadde vi som sagt tidenes beste festsal og hæla i taket og tenna i veggen hele kvelden. Sendinga fra Moskva ble fulgt med jubelrop, åndenød og selvsagt syrlige kommentarer om dårlige sangere og kostymer som seg hør og bør. Synnøve Svabø var årets kommentator på NRK og har visstnok fått mye pes for måten hun kommenterte på. Vi elska henne og håper hun skal kommentere også neste år. Når Alexander for det første gjorde en inn i helvetes god jobb på scena og vi så skjønte at dette gikk veien ble jo stemninga bare enda større. Vi feira og dansa og jubla og koste oss helt til vi stengte og gikk og la oss. 


Neste år er det finale i Norge den 22. mai. Om jeg ikke selv har kjøpt meg billett og reiser til arenaen og ser på fra salen så skal jeg i alle fall arrangere en like stor fest her i Tromsø. Jeg har allerede noen idéer til hvordan vi kan gjøre det enda bedre enn i år - man må jo alltid overgå seg selv på slike ting. Moro skal jeg nå ha det uansett. Det er jo også snakk om at en vennegjeng fra England kommer over til Norge for å være i arenaen også. I så fall kan jeg ikke være i Tromsø. Time will tell I guess.

Kontrasten til homofryden som vel prega det meste av Europa i går fant sted i Moskva den også. Det var planlagt en pride-parade der, men å være homofil i Moskva - eller Russland forøvrig - er ikke så lett. Homofobien og homofrykten er utpreget sterk der. Paraden, som var fredelig, ble stoppa av politi og opprørstyrker etter kun noen få minutter. Og den ble stoppa dels voldelig fra politiet sin side, med makt, slag og hat. De arresterte alle de kom over. Det er trist at det skal være så hatske holdninger rundt om kring enda. Hvilken skade kan det påføre å la folk gå i parade? Det viser bare at det er ekstreme kulturforskjeller selv innad i Europa på dette området. I Riga har det også vært parade. Den ble først innvilga alle tillatelser, også ble den forbudt av mye de samme grunnene som i Moskva. Men myndighetene måtte bøye av for internasjonalt press - paraden fikk lov likevel. Og det gikk bra. En seier i Riga! 


Jeg har snakka litt om barrikader - og kommer nok til å snakke om de videre. For selv om vi i Norge, i Skandinavia og i store deler av vesteuropa har det veldig fint som homoer er det langt i fra sannheten hva gjelder Russland, Balkan og det meste av østeuropa. Der er barrikadene store på begge sider av kampen for frihet og likhet. Og mørkekreftene er fremdeles sterke, noen steder alt for sterke, til at man kan leve åpent og fritt som den man er. Det liker jeg ikke i det hele tatt. Hvorfor skal noen få lov til - selv politiet - å banke opp, fengsle, torturere og ta livet av de som velger å være den de er? Det er feil. Veldig feil. Og jeg blir både trist, opprørt, rasende og mye mer av slik urettferdighet som strider så klart imot menneskerettighetene. Kanskje er det derfor bra at vi har Eurovision Song Contest - for er det noe som er med på å vise fram homoene i alle regnbuens farger så er det nettopp ESC. For ingen kan nekte for at ESC er en homobedrift uten like. 

Nå skal jeg bruke resten av dagen til å kose meg, se på film, spise junkfood og gjerne ta en tidlig kveld. Og kanskje planlegge neste blogginnlegg. Noen som har ønsker eller forslag til temaer? Godt mulig at neste innlegg kommer til å omhandle en film jeg så på kino for noen dager siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar