søndag 24. mai 2009

Valgets kvaler?


Det nærmer seg visst valgflesk-tid igjen. Om noen måneder skal Stortinget velges på nytt. Og media er selvsagt begynt å lukte både ugler i mosen og nystekt valgflesk som skal selges unna. I helga har tydeligvis FRP (norges omtrent mest urimelige parti, tett fulgt av KRF) hatt et landsmøte. Siv Jensen, som nå tituleres leder og ikke formann - selv om hun kan se ut som en mann, har lansert FRP som det nye "kvinnesakspartiet". Jeg håper virkelig at det ikke er noen som går på snørra og tror på henne. Videre er det en sak som virkelig har fått lov til å feste seg i media denne helga. FRP går inn for at vi skal innføre aktiv dødshjelp.

Som sykepleier, og dermed helsepersonell, er jeg oppdradd til å verne om liv. Eller til å tilrettelegge for en god død med god pleie - dersom det er døden som banker på døra. Men aldri, under noen omstendigheter, skal vi aktivt ta liv. Det er uetisk, ulovlig og motstridende all min yrkesetikk og yrkesære. Dersom FRP, mot formodning, skulle få gjennomslag for dette kommer jeg til å slutte som sykepleier på dagen. Jeg ønsker ikke å jobbe i et helsevesen der man sier at å ta liv kan aksepteres - uansett hvor strenge rammer og regler som gjelder. 

Nå er vel sannsynligheten for at FRP får dette igjennom så ufattelig liten at det aldri kommer til å skje. Samtlige partier har gått i mot de på dette punktet. Og godt er det. Det beste sitatet jeg har fått med meg i løpet av denne mediadekninga av landsmøtet til FRP er hva Siv Jensen sa om Erna Solberg: 

"Jeg tror hun står i spagaten, og jeg tror ikke det er særlig godt!" 

I mitt hode er det det sitatet som er det mest fornuftige og jordnære Siv Jensen noen gang har sagt - eller kommer til å si. Ingen synes jo det er godt å stå i spagaten tross alt...

Hva som kommer til å bli de største valgkampsfrontene i år gjenstår å se. Men jeg har jo fått med meg at FRP og KRF gjerne skulle ha gjort om på felles ekteskapslov og assistert befruktning for lesbiske og adopsjonsloven som ble oppdatert i fjor. I tillegg vil jo nå "kvinnesakspartiet" FRP også fjerne likestillingslova, likestillingsombudet og kjønnskvotering. Alt dette faller jo på sin egen urimelighet.

KRF og FRP kommer aldri til å få "reversert" ekteskapslova. Hvordan vil de forsvare å fjerne, eller gå tilbake på, en lov som endelig likestiller alle personer i Norge. En lov som er tufta på menneskerettigheter? Never gonna happen!

Jeg skal nok stemme i år også, jeg er ikke en av disse som sitter på gjerdet og klager over politikerne og politikken uten å ha benytta meg av stemmeretten min. Men jeg kommer aldri i livet til å stemme på verken KRF eller FRP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar