søndag 13. september 2009

Kvelden før kvelden...


Jeg har jo lovd noen tanker om valgkampen før selve valget skal avholdes. Det er jo et (valg)løfte jeg ikke kan bryte eller? Sånn i motsetning til alle valgløftene, og nytt av året - valggarantiene, som politikerne strør rundt seg i år.
I morga er nemlig selve valget. Jeg hadde tenkt å stemme i kveld, men presterte å sovne noen timer etter jobb. Ergo stemmer jeg i morga.

Jeg har fulgt med litt på valgdebattene som har herjet i aviser, på nettet og på TV. Jeg kan ikke si at det er noe eksepsjonelt nytt som har dukket opp. I hovedsak skal også nå skolene bli bedre, eldreomsorgen sterkere, sykehuskøene mindre og byråkratiet mindre. Ja, også skal skatten bli høyere/det samme/lavere. Sånn alt etter humør og politiker. Det som utmerker seg er jo at det ikke har vært de sedvanlige "avsløringene" som bruker å følge med en valgkamp. Og det har vel egentlig ikke blitt tatt de helt store diskusjonene der man har gått i dybden på tematikk?

En forandring som jeg er litt mer usikker på om er bra er at valgkampen i stor grad har blitt polarisert mellom Jens, Siv og Erna. Med hovedvekt på Jens og Siv. Media har nesten gjort det til en såpeopera der både Siv og Jens prøver å overgå hverandre i retorikk, argumentasjon og hersketeknikker. Men hvem som egentlig har mest fornuftig politikk synes ikke media har vært så interessant. Samtidig har jeg synest at det var helt greit, for når Siv blir engasjert sitter milliardene ekstremt løst og om ikke det hjelper så blir hun kokforbanna og anklager både programleder, motdebattant og halve kongeriket for å være slemme med henne og FRP. Jens blir jo også ganske engasjert, men han klarer i alle fall i mine øyne å ha en god argumentasjon. Og han vet at det ikke nødvendigvis løser alt å bare pøse på med penger, i motsetning til Siv Jensen og FRP.


Det som slår meg er at Erna faktisk har blitt en mektig politiker som fremstår som både reflektert og kunnskapsrik. Og hun ser ut til å vinne de fleste debatter hun er i for tida. Jeg tror faktisk hun kunne blitt en god statsminister, men jeg er ikke enig i all Høyre-politikk. Og i alle fall ikke enig med de andre borgerlige partiene sin politikk. Og skal Jern-Erna inn som statsminister er det i allianse med borgerlige partier. This we do not like!

Jeg er opptatt av at vi har en politisk ledelse i landet som holder en stabil og stø kurs. Både på helse, velferd, utdanning og alt det andre. Og aller helst skulle jeg sett en Regjering og et Storting som innså at det å omstille og reformere helsevesenet i hytt og pine etter eget forgodtfinnende er ufornuftig. Hadde de bare skjønt at et optimalt helsevesen må bygges ut i fra et pasientfokus der man legger vekt på god kvalitet, lave ventetider og nok resursser hadde jeg blitt lykkelig. P.r. i dag styres helsevesenet etter lommeboka. Vi skal spinke og spare.

Det burde ikke være sånn. Greit nok, vi kan ikke bare bruke penger uten å tenke på hva vi bruker penger på, men vi trenger en ny måte å tenke penger på i helsevesenet. Vi får se om 20-30 år når jeg er en gammel og grå sykepleier om verden fremdeles er den samme. En måte å tenke på tror jeg faktisk er privatisering i i alle fall deler av helsevesenet. Protesekirurgi for eksempel er noe som glatt kunne blitt privatisert fullstendig uten problemer. På østlandet har man delvis gjort det med veldig gode resultater, de har ikke ventelister lenger!

Jeg er også opptatt av at Norge skal ha en forsvarlig økonomi som er god og trygg. Jeg tror vi skal takke finansfrue Halvorsen for at vi ikke "tok en Island" når finanskrisa kom rekende på ei fjøl. Derimot er vel Norge det landet som har taklet finanskrisa best her i verden med gode økonomiske pakker til industrien og en god justering av renta slik at verden ikke har gått til helvete. Slik som på Island eller i USA for eksempel.

I morga skal jeg på middag og valgvake hos Darling, Darling og nydelige Moderen til Darling! Jeg ser ikke for meg at det blir de store valgkonfliktene der i gården siden vi alle er på samme side av den politiske skalaen. Jeg gleder meg veldig til den kvelden, men jeg kommer nok ikke til å sitte oppe hele natta til ende.

Akkurat nå spriker meningsmålingene veldig, alt fra rent rødgrønt flertall, blått flertatt, flertall for FRP alene og helt likt løp mellom fløyene. Alt er med andre ord som det pleier å være kvelden før kvelden. Jeg håper vel egentlig at FRP snubler skikkelig på valgresultatet. Å få se Siv Jensen forklare det på live-TV skulle jeg betalt uanstendig mye for.

Sa jeg hva jeg skal stemme? Nei, men det ligger vel i kortene. Ikke sant? En ting er det i alle fall ikke tvil om. Dersom FRP kommer til makta får vi et helt annet Norge å forholde oss til så lenge de klarer å sitte i Regjering. Og det tror jeg ikke varer så lenge om så skulle skje.


Kirkevalget gidder jeg ikke omtale engang, utover følgende. "Vi håper at kun de som faktisk går i kirka hver søndag stemmer, ellers blir det jo for demokratisk for Statskirka! Da virker jo demokratiet mot oss! Og blir vi jo homoliberale!" Hilsen kirkas mørkemenn... men jeg skal faktisk stemme, kun for å prøve å gjøre til at kirka blir mer homoliberal!

Uansett, gjør din borgerplikt, stem i morga! Godt valg!


Også får vi satse på at Siv Jensen ikke gjør som i Iran dersom hun vinner/taper valget...

P.S. Når det gjelder asylpolitikk som jeg også mener mye om henviser jeg til et bloggnotat et hakk eller to lenger bak i bloggen. Og når det gjelder homopolitikk tror jeg hele bloggen er ganske gjennomsyra med meningene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar