fredag 8. januar 2010

MGP-delfinale 1 (the circus is back in town)


Det varmes faktisk opp til ESC-finalen 29. mai nå. NRK begynner i dag å sende de nasjonale delfinalene sånn at vi kan finne årets mediageit til finalen. Enkelte mediafolk tror faktisk vi skal klare å vinne i år også. Lykke til sier jeg bare.. vi havner nok på sisteplass i år, for det er jo omtrent statistisk umulig at vi - Norge - skal vinne 2 år på rad. Jeg skal personlig spise de ordene om jeg tar feil. Men som den homsetassen jeg er så må jeg jo se på alle rare folkene likevel! Lurer på hva den eksklusive kostymeavdelingen til NRK har funnet på i år.

Jeg skal prøve noe nytt i år. Nemlig å kommentere sangene i MGP-delfinalene. Hvorfor? Jo, jeg har en halvveis plan om å gjøre noe sånt på den store ESC-finalen 29. mai, men må teste konseptet litt. Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan live-blogge, så hele smørja blir lagt ut på samme tid. :-) Jeg har også, tradisjonen tro, ikke tyvlytta på noe som helst. Hvorfor påføre meg selv blødende trommehinner før jeg absolutt må?

Jeg legger også på karakteren MGP-faktor som går fra 0 til 10. 10 er selvsagt best, 0 tilsvarende dårlig.

Låtene og mine kommentarene er som følger:

Kandidat nr. 1: Gaute Ormåsen - Synk eller svøm

Kommentar: Talenter? Som skal synke eller svømme? På norsk? Refrenget består av mikrofonstønning og synk eller svøm. Synk for all del! SYNK sier jeg... kan noen skyte hull i skutesida så han synker!? Ikke et fnugg paljetter engang.
MGP-faktor: 0 med minuspoeng!

Kandidat nr. 2: Lene Alexandra - Prima Donna

Kommentar: Botoxtryne, null aniktsbevegelser! Spontane plusspoeng for diskokulestol, glitterkjole i MGP-stil og stort hår. Hvorfor er danseguttene påkledd da? Minner meg om noe slags blanding av 80 og 90-tallsmusikk. Helt grei låt, reddes endel av bruk av glittereffekter på skjermene. Kjerringa selv burde gått og legge seg... synge kan hun jo ikke!
MGP-faktor: 3

Kandidat nr. 3: Johnny Hide - Rewind Love

Kommentar: Æsj! Nakkeskudd? Det der gjør vondt langt inn i både sjela og øregangene mine. Ta livet av han og spol tilbake kasetten! Tragisk kostyme, tragisk sang, tragisk artist. Ikke kan han å holde en tone engang - og det kan JEG! Skamme seg sunnmøringen!
MGP-faktor: 2 (kun pga at det var så tragisk at han fikk trøstepoeng)

Kandidat nr. 4: Bjørn Johan Muri - Yes Man

Kommentar: Nok en sunnmøring, men guttehvalp denne gangen. Poeng for det. Greit å synge så høyt at vi faktisk HØRER sangen da. Autotune-falsett er juks selv i MGP. Dansinga var fint koreografert for de to gutta som svinser rundt da. Sangen suger, refrenget kunne tatt av om de hadde gjort litt mer ut av melodien. Og hatt en artist som ikke var i stemmeskiftet og sprekker på toneskift utover 3 tonehøyder.
MGP-faktor: 3

Kandidat nr. 5: Elisabeth Carew - Rocketfuel

Kommentar: Plusspoeng for spikernagler på kjolen. Også har hun visst en sangstemme pakka med seg også. Jaggu hadde hun ikke med seg et bur på scena også. Ytterligere plusspoeng for det, men hvor er de lettkledde gutta? Kjedelig dansing til en nesten-spenstig sang. Kjenner at det rykker litt i MGP-foten. Tar det av? Jada, FYRVERKERI i det minste! Godkjent sceneshow! Beste sålangt i kveld!
MGP-faktor: 6

Kandidat nr. 6: Maria Haukaas Storeng - Make My Day

Kommentar: Mrs. Hold On - Be Strong er tilbake, forventningspress anyone? Kjedelig buksedress. Divaballade krever faktisk noen kilometer mer med kjolestoff Maria! Og du går med buksedress? Nei nei nei... sangen er jo fin den. I'm holding on, but it ain't strong! Tar seg litt opp utover, men når ikke opp til hva jeg forventa av henne. Ekstrapoeng som trøst kun for at hun nesten vant en ESC-finale i 2008 og at jeg var full da.
MGP-faktor: 5

Kandidat nr. 7: Keep Of Kalessin - The Dragontower

Kommentar: Heavy Metal i MGP? Har vi begynt med import fra Finland? Har noen sniffa på hjemmebrent nå? Hjelpe meg... noen må ha gjort noe feil i NRK. Sceneshowet har jo pyroteknikk riktignok. Men heavy metal? Nei.... nei nei nei nei! Dette er ikke musikk engang. Hvor har jeg alkoholen? Jeg må drikke meg full!
MGP-faktor: 0, jeg skulle lagt inn mulighet for 10 minuspoeng på skalaen!

Oppsummering - hvem kom videre?

Jeg kan ikke si at jeg er noe ekstremt imponert over årets første delfinale. Selv om jeg forsåvidt vet at det aldri er noe bra MGP-materiale på delfinalene. Det ble altså stemt, ikke av meg, og Maria Haukås Storeng med Make My Day og Keep Of Kalassin med The Dragontower ble stemt videre til selve norgesfinalen. Hjelpe og trøste!

Det beste bidraget var faktisk Ian Wright fra Lonely Planet sitt "hemmelige oppdrag" på jakt etter MGP-hemmeligheten vår. My gods almighty! Forøvrig vil jeg også jages rundt av mange militærmenn.... hmmm...

Nå skal jeg sette meg og trøstelytte til "La Voix" av Malena Ernman som var Sveriges syngedame i fjor. Hvorfor kan vi ikke få noe sånt med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar