onsdag 19. august 2009

Keeping up appearances

Nå har jeg altså kommet hjem til Tromsø igjen etter 3 deilige, dels regntunge, uker med ferie. Det var forferdelig deilig med noen uker med ferie nå og lade batteriene. Så nå er jeg klar til skole og pensumslesing igjen. Jeg akter ikke å referere hele ferien min i detalj her, men jeg skal si litt om det desidert største, og mest homo, høydepunktet på hele ferien. Jeg var som tidligere nevnt i England noen dager og da var jeg blant annet i Brighton på Brighton & Hove Pride. Det er en av Englands, og Europas(?), største homofestivaler. Det var moro helt til det begynte å pissregne noe helt forjævlig.


Det å være homo er jo ikke noen sånn stor sensasjon i seg selv, men jeg er meg selv. Og jeg er stolt av å være homo. Det å gå rundt å leve i skjul og være redd for hva omgivelsene har av holdninger er jeg ikke noe for. Få opp skapdøra og kom ut i solskinnet og se på regnbuen sammen med alle oss andre sier jeg bare.


Paraden i Brighton er den største og kuleste homoparaden jeg har sett. Det florerte av dragqueens, dragkings, butche lesber, mamma-lesber, pappa-homoer, ultrasøte homogutter og mange mange hundre flere mennesker i alle slags sjangere og aldere. Til og med politi, ambulansearbeidere og brannmenn var det bøttevis av som deltok i paraden! Det ser du ikke i lille Oslo akkurat under Skeive Dager, i alle fall ikke i den størrelsesordenen.


For å være helt ærlig, jeg elska hver sekund av den paraden og selvsagt festivalen også. Jeg fikk så sterke assosiasjoner til serien "Queer as folk" flere ganger i løpet av den dagen at jeg nesten lurte på om jeg var dradd inn i et alternativt univers eller noe. Jeg venta bare på å bli passert av hovedpersonene i serien. På mange måter ble jeg jo det også av lokale varianter. Det beste av alt? Det eksisterte ikke et eneste menneske i hele verden som trodde at det var lov å slenge dritt om homofolk. Brighton er et drømmested i så måte generelt sett hele året.


Med andre ord en dag jeg sent vil glemme, og som jeg definitivt skal gjenta neste år så sant jeg bare har tid og penger til å reise. Men det handler jo om god planlegging... noe som er et evig tema til diskusjon når det gjelder meg.

Derimot leser jeg i dag på Dagbladet.no at noen tulle-muslimer mener at Grønland, Oslo plutselig er en "muslimsk bydel" og at homofili er forbudt der, spesielt om man er så provoserende i sin adferd at man leier hånda til kjæresten sin. For noe forbanna idioti! Vold mot homofile blott på grunn av legning og at man gjør noe så uskyldig som å holde i hånda til kjæresten sin er ulovlig og uholdbart! Noe også politikere, politi og andre synes. Og godt er det! Jeg ser også at Skeive Dager nå planlegger å legge paraderuta via Grønland neste år, det tror jeg er en veldig god idé. :-)

Men tenk på dette; for det tror jeg er essensielt. Vi har stortingsvalg om noen uker. Det hersker en kraftig polarisering i valgkampen. Det er AP/SP/SV mot FRP/KRF. Dersom sistnevnte skulle prestere å vinne valget vil det føre til mange ting. En rasering av dagens velferdstilbud og helsevesen for det første. Men de ønsker også å kutte absolutt all støtte til LLH og Skeiv Ungdom. De ønsker også å prøve å avskaffe den nye ekteskapsloven. Bare for å nevne noe. Det må aldri, noensinne, få lov til å skje at de kommer til makten. I så fall emigrerer jeg fort som bare faen til England.

Ikke bare på bakgrunn at de kommer til å ødelegge det LLH og Skeiv Ungdom jobber så hardt for å opprettholde, men også fordi de ønsker å ødelegge så og si alt av dagens helsevesen og velferdssystemer. Ikke at de er perfekte p.r. i dag uansett, langt der i fra, men likevel. Man kan like gjerne slå Staten Norge konkurs dersom FRP kommer til makten. Det vil si, dersom de i det hele tatt klarer å legge fram budsjett og nasjonale systemendringer uten så massiv motstand at det blir enten stemt nord og ned eller at det blir stilt kabinettspørsmål og FRP-regjeringen faller før den har lært å krype.

Jeg så Siv Jensen i debatt på NRK1 i går kveld. Hun holdt på å gå i fistel og klore ut øynene på programlederne fordi hun fikk spørsmål om sin egen politikk og partiets tidligere handlinger og utsagn som hun ikke likte. Og hun sprakk faktisk noen sekunder og viste seg som hun egentlig er. En skummel, sint person som absolutt ikke skal ha tittelen statsminister.

Så det er bare å bruke stemmeretten sin! Og stemme fornuftig og smart, og alt annet enn FRP eller KRF. Dagfinn Høybråten og hans parti er bare... skumle. Bokstavelig talt!

Nok politisk kvasibabbel for denne gang. Tilbake til homouniverset mitt. Dersom du ikke har sett "Queer as folk", uansett om du er en homo, lesbe eller hetero, så bør du se den serien. Den er viktig og tar opp mange samfunnsrelevante spørsmål og problemstillinger. Alt fra HIV, kreft, kjærlighet, sorg, oppvekst, familieliv, barn osv. Også er det vel ikke å stikke under en stol at det er mange kjekke skuespillere med. Eller at de spiller mye på sex i den serien. Hvorfor skulle de ikke det? Serien er en suksess! Og fåes kjøpt på DVD for interesserte. Mer lokale folk som kjenner meg kan komme og enten låne eller se på hos meg. :-)

Jeg slenger helt på slutten inn en liten videosnutt som jeg blir veldig varm i sjela av fra slutten på sesong 1 av serien. Nydelig sang og vakker dans! Bare synd jeg ikke fant en youtubesnutt med høyere kvalitet. Noen andre som klarer det?


P.S. Bloggen min lever godt tror jeg. Snittet ser ut til å bli 7 innlegg i måneden. Det er jo riktig så bra. Men jeg vil gjerne bli enda bedre når det gjelder bloggingen min. Så det er bare å bruke kommentarfeltene i bloggnotatene og det kommentarfeltet som er på høyre side på sida. :-) Det blir jeg bare glad for!

3 kommentarer:

  1. I forhold til muslima og holde i handa ..
    Tenk etter, går ikkje de rundt å leie i ring og klemme og kjøsse på hverandre heile tia ?

    SvarSlett
  2. Jo, de gjør jo det. Men da er det ikke "homo" visstnok. :P Forstå det den som kan.

    SvarSlett
  3. Likte siste videoen veldi godt. Har nettop begynt å se serien med roomien min. Den virka ganske bra, sjøl om eg såg den britiske versjonen i 2001 på nrk. ;)

    100% enig med argumentasjonen din for ap/sv/sp og mot frp/krf-regjering. Og det e bra at du har tatt deg tid til å sette deg ned og skrive di. Eg tror at mange fremdeles ikkje heilt veit ka di egentli stemme på når di bestemme seg for parti, og korvidt di stemme ap eller krf blir i det store og det heile ikkje så nøye for di.
    Eg savna å følge valgkampen på tv her borte, men heldivis har man avise og blogga man kan følge, og eg har som vi prata om allerede forhåndstemt her i new york.

    SvarSlett