søndag 7. juni 2009

Terminator: The cat-version

Når jeg skal på sommerferie i sommer skal Timo, den lille pelskula av en katt, bo på "hjem" hos noen venner av meg. En bitteliten komplikasjon som vi jobber med nå er å sosialisere Timo til å godta at han skal dele nevnte hjem med de to små hundene deres av arten Corgi. Så langt har vi hatt 2 sosialiseringer og 1 tur på legevakta for min del (som ene og alene var min feil - svikt i mennesklige rutiner som legevaktslegen sa). Også fikk jeg ny stivkrampesprøyte og spennende antibiotikapiller.

Det er ganske interessant å se hvordan dyr avklarer roller og rang seg i mellom. Så langt har det bestått av 2 hunder som står og ser forhåpningsfullt opp på Timo som sitter på toppen av klatrestativet sitt og vurderer hvor han best kan parkere klørne sine om det trengs. Mens vi hører en konstant dyp basstone fra han, kun avbrutt av tilfeldig fresing og hvesing. Dette pågår opptil en halvtime. Deretter blir det stille og hundene blir kun observert. Og da mener jeg observert i ordets strengeste forstand. 

Jeg synes mest synd på Mozart og Bentley - altså hundene. De vil jo ikke noe annet enn å hilse på og gjerne leke litt. Samtidig forstår de nok at det er best å holde seg på lett avstand fra det vesenet med 18 finslipte klør. 

Rangordningen de i mellom blir nok avklart litt mer for hver gang vi sosialiserer de. Det kommer nok til å gå bra, så lenge de får lov til å gjøre det i sitt eget tempo. Katter og hunder kan jo fint bli gode venner, men akkurat nå ser jeg mer for meg filmen "Som katt og hund" som kom på markedet for noen år siden. Katter med ninjastjerner er skummelt.

I disse dager rulles den siste, og visstnok kjedelige, "Terminator: Salvation" filmen ut. Alle som har sett en Terminator-film vet at disse hyggelige, om enn lett seriemorderiske, robotgutta har rødglødende øyner. Jeg lurer litt på om ikke det er kattene som kommer til å utslette oss... i alle fall om rødglødende øyne er et parameter å gå etter. Dette blinkskuddet tok jeg under den første sosialiseringa.


Oppdatering om resultatet av katt/hund-sosialiseringa kommer etterhvert som prosjektet skrider frem. Med mindre jeg blir tatt livet av en stille natt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar