søndag 23. juni 2013

Le Tour de France

Som antyda i forrige blogginnlegg skal jeg altså i år gjøre noe jeg ALDRI har gjort før på flere fronter. Så dette kan jo bli en spennende ferietur...

Jeg og en kompis har diskutert dette et par, tre, år nå og kom endelig fram til at nå var det på tide å gjøre alvor av planene. Vi skal på sykkeltur i ei uke. I Frankrike! Spennende!

Jeg er jo høvelig interessert i sykkelsport og følger med det jeg kan på Tour de France hvert år. Og hvert år har jeg tenkt på at det er så fint og mange spennende slott og ikke minst herlige naturopplevelser i Frankrike som jeg har lyst til å oppleve selv også. ... Ja også har de jo et ikke helt ueffent forhold til slikt som vin, ost og masse god mat. Det kan jeg leve med. Så da satt jeg meg og søkte (og dette er ikke kødd) på nøkkelordene "sykkelferie i Frankrike" og tok det første og beste som dukka opp på google si treffliste. Og der bestilte vi etter noen uker med vurderinger frem og tilbake. 

Distriktet vi skal til heter Alsace og det er der Strasbourg ligger, klint helt inntil Tyskland. Alsace har visstnok dannet grunnlaget for ikke så rent få nabofeider og noen krigermellom disse to fordums stormakter. Det endte i alle fall opp som fransk territorium, men jeg har forstått det slik at det har endel tyske trekk likevel. Dersom det betyr at de forstår litt tysk er jeg og Lasse lykkelige for mellom oss kan vi nøyaktig beregna ingenting fransk... 

I alle tilfeller skal vi ut og sykle oss ville på den franske landsbygda og kose oss dagen lang med vinsmaking, ostespising og forhåpentligvis pent vær slik at vi kan finne oss pikniksteder ute hver dag. :) Dessuten skal jeg innom alle slott og ruiner vi kommer over. Jeg kommer til å ta så mange bilder den uka at det ikke er klokt. 

Også spørs det om gangsperra tar meg eller ikke. Jeg tror nok det skal gå helt fint. Vi snakker dagsetapper på knappe 3-4 mil så det er ikke så langt akkurat. Og vi sykler ikke på tid og jager ikke etter poengtrøya eller klatretrøya slik som de gjør i Tour de France. Derimot sykler vi etter "kos og hygge" standarden tenker jeg. :)

Jeg skal komme med en oppdatering om hvordan det gikk på turen når jeg er tilbake fra Frankrike og har fått reflektert litt over turen og (forhåpentligvis) alle inntrykkene derifra. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar